Pageviews vorige maand

woensdag 12 januari 2011

In gesprek met kunstschilderes Gonda Aelst

ALS IK JE ZIEL KEN, ZAL IK JE OGEN SCHILDEREN
Door Ellen Braet

Zou u uzelf even kunnen voorstellen ?
Gonda Aelst: "Ik ben Gonda Aelst en ben geboren in Gent in het jaar '42. Momenteel woon ik in Leuven. Ik genoot een academische teken- en schilderkunstopleiding bij professor Timmermans in de beginjaren '60 en behaalde steeds grote onderscheiding. Mijn eerste tentoonstelling was op 25-jarige leeftijd, waarna vele tentoonstellingen volgden in binnen- en buitenland. Ik maak schilderkunst op doek, aquarellen, gouaches,…en ik werk vaak in opdracht, als portretschilder."

Wanneer bent u beginnen schilderen ?
Gonda Aelst: "Vanaf mijn elf jaar."

Wat drijft u bij het schilderen / uit wie of wat haalt u uw inspiratie ?
Gonda Aelst: "Ik tracht de emotie van mensen uit te drukken en ik houd van alles wat echt en ongekunsteld is. Ik probeer mezelf te blijven tijdens het schilderen.Ik blijf trouw aan de Vlaamse figuratieve traditie, maar dan wel op mijn eigen manier. De laatste tijd durf ik ook wel eens abstracte schilderijen te maken. Dé schilder bij uitstek die ik al heel mijn leven bewonder, is Vincent van Gogh. Kijk maar eens naar de kleurencombinaties die van Gogh gebruikte, prachtig."

Wat zijn de voornaamste thema’s waarover je schildert ?
Gonda Aelst: "Eén van mijn geliefde leuzes is: ‘Als ik je ziel ken, zal ik jouw ogen schilderen.’
Ik ga op zoek naar de emoties van mensen zoals u en ik. Ik heb een fascinatie voor de ogen van de mensen, zij vormen immers de spiegel van de ziel."

Vertel eens waarom wij jouw huidige tentoonstelling @ Op-Weule absoluut niet mogen missen ?
Gonda Aelst

: "De bezoekers kunnen hun fantasie de vrije loop laten tijdens deze tentoonstelling. Ik zelf schilder uit verwondering & bewondering & ik hoop dat de bezoeker deze emoties ook zullen voelen. Een andere uitspraak die ik hier passend vind is ‘Je moet niet kijken, je moet zien’…en ik hoop dat de werken voor zich zullen spreken.
In ieder geval zal de bezoeker de evolutie van mijn werk kunnen zien."

Praktische informatie:
Tentoonstelling van Gonda Aelst van vrijdag 07/01/11 t.e.m. maandag 31/01/11
@ Bistro Op-Weule, Sint-Lambertusstraat 95, 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe
Tel.: 02/770.20.66
Openingsuren
Zo 10.30u - 13u
Ma 11u - 15u
Di 11u - 23.30u
Wo 11u - 23.30u
Do 11u - 23.30u
Vr 11u - 23.30u
Za gesloten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten