Pageviews vorige maand

zaterdag 5 februari 2011

Musiceren is zoals schilderen met bonte kleuren

Musiceren is zoals schilderen met bonte kleuren
In het kader van het concert van Color 12 guitares op zondag 6 maart in Cc Op-Weule had ik een gesprek met de oprichter van deze muziekformatie, Norbert Leclercq. 19 jaar lang is dit unieke muziekensemble reeds actief. De meeste muzikanten zijn klassiek geschoold aan een Koninklijk Conservatorium.

Hoe is uw passie voor de klassieke gitaar ontstaan ? En vanwaar het idee om met 12 klassieke gitaren op te treden ?
Norbert: Als tiener had ik een elektrische gitaar. Op een dag kwam ik echter bij een vriend die een bestofte klassieke gitaar in een hoekje had staan. Ik was toen 19 jaar. Ik nam de gitaar vast en als bij wonder toverde ik er spontaan muziek uit. Ik had het gevoel alsof die gitaar mij uitgekozen had. Ik kocht hem dan ook terstond over van mijn vriend. De passie is sindsdien nooit meer weggegaan. Integendeel, het feit dat je met een gitaar ‘verschillende stemmen’ tegelijk kan spelen, is gewoonweg geniaal. Je kan er zoveel kanten mee uit.

Waar komt jullie groepsnaam vandaan?
Norbert:
Laat me beginnen met het woord ‘color’. Voor mij leunt muziek dicht aan bij ‘kleuren’. Musiceren is zoals schilderen met bonte kleuren. Dan het getal ‘12’. Er zijn 12 tonen in een toonladder, vandaar. We hebben ook 12 gitaristen.

Uit welke muziek bestaat jullie repertoire zoal ?
Norbert:
We spelen ‘kunstmuziek’. Ik denk hierbij aan componisten zoals Ravel, Benjamin Britten en Sjostakovitsj.

Herschrijft u de muziekpartituren naar de ‘muziektaal van de klassieke gitaar’ en kan u iets meer vertellen over uw eigen composities ?
Norbert:
Ja, ik zal de partituren altijd herschrijven, aangepast aan onze klassieke gitaristen.
Wat betreft mijn eigen composities, wens ik van de gewone paden af te dwalen. Ik wil wel mijn grote bewondering uiten voor enkele grootse, persoonlijke inspiratiebronnen: Stravinsky, Messiaen en Edgard Varèse, stuk voor stuk 20ste eeuwse grootheden die tot het summum van de klassieke componisten behoren. Uiteraard dien ik hier ook nog Bach te vermelden, dé grootste Barok componist bij uitstek, naar mijn mening.

Hoe slagen jullie er telkens in om met 12 muzikanten tegelijk op te treden en dus de agenda’s op elkaar af te stemmen ?
Norbert:
Wel, we richten ons leven eigenlijk in ten dienste van de muziek. We lassen ook 5 maanden ‘rust’ in per jaar. Dan heeft iedereen tijd voor andere projecten.

Kan u al een tipje van de sluier lichten van het concert op zondag 6 maart ?
Norbert
: We zullen werk brengen van verscheidene befaamde componisten. Ik denk hierbij aan Ravel – die trouwens ook muziek met Chinese invloeden schreef – , Manuel de Falla – waar flamenco invloeden in te horen zijn - , Benjamin Britten, Camille Saint-Saëns en Norbert Leclercq.

Color 12 guitares trad ook reeds in Frankrijk en Engeland op en zal in oktober in Nederland optreden. De 12 muzikanten zijn G. Koole, B. Ducene, N. Rooseleir, M. Vanderen, C. Struys, F. Rodriguez, C. Kellens, M. Laperches, S. Logist, C. Dereck, Mn. Veldeman, N. Leclercq

Norbert Leclercq publiceerde reeds 35 muziekboeken in België, Frankrijk, Engeland, Duitsland & Canada. Dit met werken voor solo-gitaar, duo-gitaar, 4 gitaren en voor ensemble.

Voor verder info kan Norbert Leclercq op volgend nummer bereikt worden: 02/721 23 08

Praktische informatie
Zondag 6 maart om 14:30 in Cc Op-Weule
€ 8,20 VGC-cwb welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten